Præsentation af Årets Bjesk 2026

Se, duft og smag Årets Bjesk 2026 – og hør om den nye ”Nordjysk Guld”-udstilling

Tirsdag d. 30. juni kl. 13.00 kan du komme med til et lille hyggeligt arrangement i museets urtehave, hvor vi præsenterer Årets Bjesk, og museumsdirektør Anne Dorthe Holm fortæller om idéerne bag den nye udstilling "Nordjysk Guld", der åbner til efteråret - den 18. september:

"Med denne udstilling sætter vi fokus på det nordjyske sports- og foreningsliv gennem mere end 100 år – og ikke mindst på alle dem, der har trukket guldmedaljer hjem til Vendsyssel. Vi spørger, hvad vores fantastiske foreningsliv er rundet af, og hvad det betyder for livet både i byerne og på landet. Udstillingen er samtidig en hyldest til det frivillige foreningsliv og til alle ildsjælene, der skaber resultater – ikke mindst takket være de mange, som gennem årene har banet vejen for dem. Det er også en udstilling, der kommer til at invitere gæsterne til selv at være aktive. - for det må gerne være sjovt at gå på museum! Rundt omkring i udstillingen opfordrer vi de besøgende til at lege og dyste mod hinanden i alverdens sportsgrene – så man får sved på panden."

Til arrangementet er der gratis smagsprøver på årets nye museumsbjesk, brygget af butikschef Merethe Degn Nielsen og naturvejleder Lars Danielsen, som selv præsenterer og fortæller om den. Bjesken er skabt særligt til efterårets nye sportsudstilling og har derfor fået navnet "3. halvleg" – en frisk bjesk lavet på perikon, lyngblomst og agermåne.

Alle er velkomne tirsdag den 30. juni kl. 13.00.

* Denne gratisbillet giver kun adgang til arrangementet i urtehaven, og ikke resten af museets udstillinger. 

Præsentation af Årets Bjesk 2026

I urtehaven på VHM, Museumsgade 3, 9800 Hjørring